Skip to main content
Lediga jobb
Lägg till i favoriter Det är lättare att läsa arbetsplatsannonserna senare när du lägger till annonserna bland dina favoriter.
Arbetsgivarna
Gilla arbetsgivare Gilla arbetsgivare så får du en lista på de intressantaste arbetsgivarna.
Visa mer

Vi söker en ny stadsjurist för en betydelsefull tjänst.

Ansvarsområdet för juridiska tjänster inom koncernförvaltningen ansvarar bland annat för Åbo stadskoncerns juridiska intressebevakning, tillhandahåller stadskoncernen juridiska experttjänster, ger råd vid avtalsförhandlingar och upprättande av avtal, behandlar ärenden som gäller sökande av ändring och rättegångar samt stöder beredningen och verkställandet av beslutsfattandet.

Den valda stadsjuristens särskilda uppgift är de juridiska tjänsterna i Åbo sysselsättningsområde som inleder sin verksamhet 1.1.2025. Åbo sysselsättningsområde ansvarar för arbetskraftsmyndighetens uppgifter i de 23 kommunerna i sysselsättningsområdet, och Åbo stad är ansvarig kommun för sysselsättningsområdet. Sysselsättningsområdets juridiska tjänster har koncentrerats till Åbo stads juridiska tjänster och de kommer att tillhandahålla juridisk rådgivning, beredning av beslut, behandling av ärenden som gäller klagomål och sökande av ändring samt regional intressebevakning för sysselsättningsområdets behov.

Till stadsjuristens allmänna uppgifter hör bland annat:
- avtalsförhandlingar och upprättande av avtal
- juridiska frågor i anslutning till offentlig upphandling
- bolagsrättsliga ärenden
- juridisk rådgivning i frågor som berör stadens verksamhet
- beredning och verkställighet av organens beslut
- utarbetande av olika utredningar, förslag och utlåtanden
- behandling av ärenden som gäller sökande av ändring och rättegångar
- hålla interna utbildningar

Stadsjuristen kan också ha uppgifter som grundar sig på stadens regelverk gällande stadens rättsliga intressebevakning, bland annat kan det handla om kontrasignering av avtal, mottagning av delgivningar, indrivning och skadestånd.

Den uppgiftsrelaterade lönen för tjänsten är 5 249,91 €/månad. Därtill kan ett arbetserfarenhetstillägg på högst 8 % av den uppgiftsrelaterade lönen betalas enligt AKTA.

Den som väljs ska uppvisa ett intyg över utredning av hälsotillstånd (hälsokontroll för nyanställda). För att kunna bli vald krävs att den sökande med stöd av ovannämnda utredningar anses vara lämplig för tjänsten.

Behörighetsvillkoren för tjänsten är högre högskoleexamen i juridik.

Stadsjuristen förutsätts ha tidigare arbetserfarenhet som lämpar sig för uppgiften och gedigen kompetens inom allmän juridik.

Vid val räknas förtrogenhet med arbetslagstiftningen och dataskyddslagstiftningen, erfarenhet av förvaltningsförfarandet och beredningen av kommunalt beslutsfattande samt erfarenhet av behandlingen av ärenden som gäller sökande av ändring som merit. Som merit räknas också att den sökande har goda samarbetsfärdigheter och sociala färdigheter.

För att främja jämlikhet använder Åbo stad anonym rekrytering. I praktiken innebär detta att man i det första skedet av rekryteringsprocessen inte ska ange uppgifter om till exempel ålder, modersmål eller kön som svar på de öppna frågorna i arbetsansökningen. Även om en del av dessa uppgifter frågas för bakgrundsinformation, syns de inte i den anonyma ansökningsrapporten för den rekryterande chefen. Målet med anonym rekrytering är att rikta uppmärksamheten på den sökandes yrkesmässiga kunnande och arbetserfarenhet.

Läs mer

http://www.turku.fi

Kontaktinformation

Direktör för juridiska ärenden Pauliina Ahlas, pauliina.ahlas@turku.fi, tfn 044 907 4023
Förfrågningar per telefon 11.10.2024 kl. 9.00 - 10.00 och 21.10.2024 kl. 10.00 - 11.00.

Inlämning av ansökan: Ansökan ska lämnas in elektroniskt via länken Sök anställning. Därtill kan skriftliga ansökningar före utgången av ansökningstiden skickas till: Koncernförvaltningens registratorskontor, PB 355, 20101 Åbo

Lär dig mer om oss

Tule tekemään tulevaisuuden Turkua.

Turussa tehdään tänäänkin lisää historiaa. Viihtyisä ja karismaattinen yliopistokaupunki uudistuu ja kasvaa rohkeasti, tavoitteena kaupunkilaisten elämisen laadun ja elinkeinoelämän menestyksen edistäminen kestävällä tavalla.

Turun kaupunki on alueensa suurimpia työllistäjiä, jolla on yli 6 000 osaavaa ja ammattitaitoista työntekijää monipuolisissa tehtävissä.

Turku tähtää hiilineutraaliksi vuoteen 2029 mennessä.

Turun kaupunki on savuton työpaikka.

Plats
Yliopistonkatu 27
20100 Turku

Mer om arbetsgivaren
Annan information

Övrig information beskrivning

  • Distansarbete: Delvis möjlighet till distansarbete
  • Sök nu!
    Rekommenderade jobb
  • Snabblänkar
    Populäraste landskapen Birkaland Norra Österbotten Norra Savolax Nyland Egentliga Finland Visa allt
    Populäraste kommunerna Esbo Lahtis Uleåborg Åbo Jyväskylä Visa allt
    Populäraste yrkesområdena Administration och kontorsarbete Undervisning och kultur Socialsektorn Tekniska sektorn Hälsovårdssektorn Visa allt
    Populäraste uppgiftsområdena Övriga jobb inom småbarnspedagogik Klasslärare Sjukskötare och hälsovårdare Närvårdare och primärskötare Ämneslärare och lektorer Visa allt
    Vyinformation
    Kuntarekry Kuntarekry-logo

    ​Kuntarekry erbjuder åt sökanden tusentals lediga jobb runtom i landet.

    Åt arbetssökande erbjuder vi lätta elektroniska redskap för jobb- och vikariatsökning samt information om hur det är att arbeta på kommunsektorn och välfärdsområdena.

    Åt arbetsgivarna – kommunerna, städerna, samkommunerna, kommunägda företag och välfärdsområdena – erbjuder Kuntarekry programvaru- och experttjänster som är ägnade åt såväl extern som intern rekrytering samt åt vikariehanteringen.

    Vår webbplats använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Genom att använda tjänsten godkänner du användningen av cookies. Dataskyddsutdrag. Integritetsdeklaration. Tillgänglighetsrapport.

    Feedback om webbplatsen kan skickas till adressen: tuki@kuntarekry.fi eller form

    Öppna cookie-inställningar

    Du kan också hitta oss här:
    Grade Solutions Oy Grade Solutions Oy -logo

    Kuntarekry-tjänsten produceras av Grade Solutions.